Σάββατο, 2 Νοεμβρίου 2013

Διαμεσολάβηση του Συνηγόρου του Πολίτη για τη στήριξη της φοίτησης διεμφυλικού προσώπου σε δημόσιο σχολείο


Διεμφυλική μαθήτρια, απευθύνθηκε στο Συνήγορο του Πολίτη καταγγέλλοντας προσβλητική, ταπεινωτική και απειλητική συμπεριφορά στο σχολικό της περιβάλλον λόγω της ταυτότητας φύλου της. Συγκεκριμένα, η μαθήτρια κατήγγειλε την ύπαρξη εκφοβιστικού και εχθρικού κλίματος στο εσπερινό γυμνάσιο στο οποίο φοιτούσε, το οποίο στην ακραία του μορφή έφτασε ακόμη και στην απειλή ή την άσκηση βίας. Σύμφωνα με την αναφερόμενη, στη διαμόρφωση αυτού του κλίματος συνέβαλε καθοριστικά η στάση του σχολείου, όπως αυτή εκδηλώθηκε μέσω της διαχείρισης του θέματος από τη διεύθυνσή του. Την αναφορά αυτή υποστήριξαν υποδειγματικά δύο οργανώσεις της ΛΟΑΤ κοινότητας, γεγονός που είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την προοπτική εμπέδωσης σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας δημόσιων φορέων με κοινότητες που δραστηριοποιούνται στο χώρο προστασίας δικαιωμάτων ευάλωτων ομάδων.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, εξέτασε την υπόθεση υπό το πρίσμα της γενικότερης αρμοδιότητάς του για την προστασία των δικαιωμάτων (ν.3094/2003), καθώς και της ειδικότερης ως φορέας προώθησης της αρχής της ίσης μεταχείρισης (ν.3304/2005, ν.3896/2010). Επισήμανε ότι η ταυτότητα κοινωνικού φύλου αποτελεί κοινωνικό δεδομένο που προστατεύεται από την εθνική νομοθεσία κατά των διακρίσεων (ν.3896/2010), αλλά και από τη συνταγματική μας έννομη τάξη, στο πλαίσιο της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος) και του σεβασμού της αξίας του ανθρώπου (άρθρο 2 του Συντάγματος). Παράλληλα, τόνισε την υποχρέωση κάθε δημόσιας αρχής ή υπηρεσίας, αλλά και των οργάνων της, ιδίως μάλιστα εκείνων που μπορούν ευχερέστερα να έχουν και έναν διαπαιδαγωγητικό ρόλο λόγω της αποστολής τους, όπως εν προκειμένω του σχολείου, να συμβάλουν ενεργά και με συνέπεια στην καταπολέμηση στιγματιστικών στερεοτύπων που τροφοδοτούν συμπεριφορές που προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την ελευθερία επιλογών του ατόμου.

Η διερεύνηση της ατομικής αναφοράς είχε θετικές πτυχές στην τελική της έκβαση, καθώς η εν λόγω μαθήτρια ολοκλήρωσε επιτυχώς τη φοίτησή της στο Εσπερινό Γυμνάσιο. Ωστόσο, ανέδειξε σοβαρά κενά στις υπάρχουσες συμβουλευτικές- υποστηρικτικές δομές στην εκπαίδευση που καθιστούν δυσχερή την αποτελεσματική διαχείριση συμπεριφορών ή φαινομένων, που ενέχουν διάκριση λόγω εθνικής ή φυλετικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου των μαθητών.

Περισσότερες πληροφορίες για τη Σύναψη Διαμεσολάβησης μπορείτε να διαβάσετε εδώ .

 
 
Στεφανία Σουλή
Δικηγόρος
http://www.stefaniasouli.gr/prophil

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.